Payson är ett stort skämt när det kommer till säkerhet
Hej go' vänner!
Det är möjligt att faktiskt ingen läser denna blogg, men skriver om vad som hände mig för några dagar sedan. Söndagen den 26/4 närmare bestämt. Har ju haft min dator ute på försäljning under ca 2-3 månader, men ingen har d varit intresserad av att köpa den, förrän då denna söndag. Från ett nummer: 0764-112111 så kommer det ett SMS ifrån en kille som undrar om datorn finns kvar. Svara ju att den finns kvar. Vi kommunicera via SMS, ett tag och han skriver att han är intresserad och vill köpa den för 8500kr. Toppen tänker jag, kollar ju numret lite snabbt, men det är ett kontantkort, så jag blir lite avvaktande. Jag skriver ju att jag säljer enbart om pengarna kommer i förskott, och han säger att vi kan ta Payson som mellanhand. Och han skriver efter ett tag, att nu så har jag minsan stoppat in 8500kr på ditt konto på Payson. Går in och kollar, och jojomensan, glad blir man ju förstås. Där fanns det ju pengar, så jag flyttar de snabbt till mitt Swedbank konto, och man fr beskedet att de flyttas snarast och om det tar lite längre tid, så beror det på mottagande bank. Eftersom jag såg pengarna, och nu pratar vi ju även via mobilen köparen och jag och bestämmer att någon skall hämta den i Brickebacken vid macken där. Tänkte ju inte på de lustiga beskeden som jag fick, och trevlig var killen i mobilen också. Så jag åker ju dit, och planera i tanken vilken dator jag skall köpa för pengarna.
Träffar personen som skall hämta datorn, Mörk och långhårig kvinna, med ett blemmigt ansikte och med glasögon. Borde kanske redan där reagera, för hon såg hemsk ut, men nä. Inte en enda gång dök det upp i skallen att detta kunde vara bluff och båg.
På måndag så väntar jag på betalningen, inget kommer, efter lunch så får jag då ett mail ifrån Paysons säkerhetsavdelning: VIKTIGT MAIL! Där det ganska kortfattat säger, Var vänlig avbryt köpet och skickar inte produkten och det föranligger säkerhetsfrågor. (Vilket som sagt redan var för sent.) Tänker ju då, vad då för frågor. Får panik, och försöker ringa, och det går ju inte, de har ju bara öppet mellan 10-12 vardagar resten av tiden gäller mailkontakt. Ok, skriver mail, och har då samtidigt upptäckt att jag inte kommer in på mitt paysonkonto heller. Och panikartat undrar vad som händer. Kontakta mig, och ger numret. De hör inte av sig, de mailar igen: "Vi har spärrat ditt konto." Ok, får nu ännu mera frågor. Skriver återigen samma frågor som tidigare. Vadå för säkerhetsfrågor, vad är det som händer... o s v. Samtidigt så har jag kontakt med bedragaren, eftersom jag fattar ju inte ännu att han faktiskt lurat mig. Sedan just det ja... alla mail skickas ut i HTML, och alla mailtjänster klarar ju inte av detta, så jag ser ju inte varningen på mailet som säger att jag fått en insättningen på kontot om detta med köpkvitto. Men på tisdag så ringer jag direkt till kundtjänsten, och undrar vad det är som händer. Tjejen kan inte förklara något mer än det som står i mailet. Ber henne att be säkerhetsavdelningen ringa mig, igen, för självklart kan de inte koppla dit. Ingen ringer ifrån Säkerhets avdelningen, men jag får till slut ett mail som säger, att ett misstänkt kreditkortsbedrägeri skett och att betalningen är gjord med stulna pengar. Jag fattar inte, vad händer nu? Frågar jag då självklart. Får jag inte pengarna o s v. Återigen får jag inte svar på mina frågor. Tyvärr har jag åter kontakt med bedragaren, som är jättetrevlig och lovar mig adress uppgifter och att jag skall få tillbaka datorn om inte jag fått pengarna på torsdag. Man kan säga, att p g a att jag fortfarand inte fattar vad som händer och är helt knäckt, så varnar jag killen, att de undersöker honom. Gissa att jag inte fick datorn tillbaka i torsdag, inte heller adressuppgifter. Visst han lämnade typ jag bor i Vara o s v. Men som sagt han svarar inte längre på samtal. Jag försökte då få tag på Payson igen, och försöka tala om för dem, att det är ett bedrägeri, men återigen. Går inte att få tag på dem.
På onsdagkväll, så får jag då besket att trots att jag talat om för dem att jag HAR bevis för att jag sålt en dator, så är de inte intresserade, utan skriver att jag inte lämnat bevis för att detta skett, utan för att undvika möjlighet till penningtvätt, så skickas pengarna tillbaka där de kom ifrån. Jag fick alltså inga pengar för min dator försäljning och är nu utan dator.
Så här efteråt, borde jag fattat. Jag borde förstått detta. Men hur kunde payson låta denna kille (som använt sig utav payson flera gånger tidigare för samma brott) kunna göra detta, igen. Visst, jag brast i min kontroll, jag missade massor av saker, för att han var trevlig och manipulativ. Och för att jag fick betalning. Men har inte Payson skyldigheter gentemot mig som kund också? T ex, att höra av sig , via telefon, förklara för mig vad som händer, eftersom jag gick som i dimma dessa dagar och fattade inte vad som hände. Och varför skylla på mig för allt detta, när paysons egna säkerhet brister tusenfalt. Inga av deras tjänster är idiotsäkra. Jag skulle t o m vilja sätta saken på sin spets och hävda att ett seriöst företag pratar med sina kunder i telefon, inte mail. Så Payson är inte ett seriöst företag.
Ett antal exempel, då visserligen vi som köpt och sålt glömt kontrollera, men dessa bedragar är så manipulativa:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=1fd5515f33bf4c6882699062d84046f7&showtopic=76324
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=74978
Även bedragarna själva skryter om hur lätt det är att lura Payson och Paynova:
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-486583.html
Bara ett axplock, finns massor av liknande historier på internet. Så frågar återigen: Har inte Payson skyldigheter mot sina användare, att täppa till dessa hål, och kanske kontrollera vad det är för pengar som skickas i deras system? Läser man Paysons Villkor så märker man att de avsäger sig all ansvar i princip. Dessa finns här:
https://www.payson.se/about/userAgreement/
Nu när jag läser dem mer nogrant än när jag jag registrerade mig, så fattar jag inte att jag kunde acceptera dessa regler, som i princip ger Payson rätt i nästan allt. Om vi inte gör som Payson sagt, så får vi inget stöd alls. Hur mycket bevis man än har. Jo, jag har bevis i kommunikation och SMS-meddelande om att jag sålt en dator till en Henrik i Vara (som tyvärr var bara påhittat), men skall jag råka illa ut p g a att de avsäger sig ALLA säkerhetsaspekter som händer.
Så stor varning när det gäller att använda Payson. Det är ni som användare som i princip ALLTID blir skyldiga, om ni då inte följt deras riktlinjer. Man skall t ex använda ett Kvitto, som de själva har designat. Det funkar inte med något annat kvitto som är handskrivet, eller kvittoblock, utan det skall vara PAYSONS egna köpkvitto. Och ett till mig, och ett till köparen. Men hallå, om det nu är en bedragare, då får jag ju inte pengar ändå, även om det står en felaktig adress? Payson säger att båda skall visas vara godkända. Så även om jag kan bevisa, så hjälper inte detta, även köparen måste kunna bevisas.
Vad händer då med mig? Jo, som jag sa, datorn var navet i mitt hem. Den var musikspelaren, Filmuppspelaren, den jag skrev musik på, och gjorde mina läxor med. Är student, och har inte råd att köpa en ny dator, och kommer troligen inte kunna göra det på mycket länge. 8500 är mycket pengar, och en del skulle då gått i inköp till en ny dator och resten var för mat, eftersom man är pank just nu.
Sitter och fundera på om jag skall testa och se vad som händer om man ber alla som läser detta inlägg donera mig 1 kr eller några kronor. eller mer. Beroende på vad ni tycker. Ni kanske t o m tycker att det är rätt åt mig, det får ni som sagt tycka. Och till stor del skyller jag mig själv för att jag var så lättlurad. Jag behöver som sagt bara den summa som jag blev av med 8 500kr, skulle det bli mera, så kommer jag att donera detta till mitt parti Piratpartiet. Ber på mina bara knä, om hjälp, för datorn är viktig för mig, i mitt musicerande.
Donera den lilla summa ni kan på mitt bankkonto hos Swedbank på:
Clearingnr: xxxx-x
Kontonummer: xxx xxx xxx-x
Jag är som sagt desperat efter detta bedrägeri. Skriv till min mail: [email protected] om ni vill veta mera om situationen. Överskottet går till Piratpartiet.
Tack på förhand.
Kommentarer
Trackback